Vilka är vi?

Vi är ett gäng på ca: 5-10 glada amatörer som åker runt ganska mycket på olika put&take vatten företrädesvis i södra sverige. Vi tycker att det fiskecamperna är alldeles för dåliga på att uppdatera sina hemsidor om dom har någon, om dom har någon som dom uppdaterar så är det väldigt ofta hemsidan fungerar som en reklamplats med väldigt lite relevant information om fisket. Med denna bakgrunden vill vi på detta sättet försöka att förmedla våra erfarenheter av dom olika fiskecamperna som vi efterhand provar på.

Väl mött fiskevänner

måndag 30 november 2009

60-70 bågar!!!

I lördags var vi ett gäng på tio pers. som testade lyckan i den enormt fina anäggningen "Norrefors" i Blekinge.

Vädret var mulet & grått som vanligt i dessa dagar och det kom även några små skurar under dagen detta var dock inget som påverkade fisket negativt. Jag uppskattar att vi landade ungefär 60-70st. bågar under dagen så kvantiteten kan vi verkligen inte klaga över det är mer än godkänt.

Frågan jag ställer mig själv är "är det verkligen roligt att få så mycket fisk som alla är stöpta i samma form" missförstå mig inte. Jag tycker självklart att det är roligt att få mycket fisk det gör vi alla som håller på med flugfiske men det kan bli för mycket av det halvgoda. Med det halvgoda menar jag att alla fiskarna ser verkligen likadana ut i Norreforsen, mellan 1,5-2,5 kg och en del mindre och någon enstaka större. Jag själv landade 6st bågar denna dagen men jag kan inte komma i håg att någon av dessa fiskar var någon speciell upplevelse för dagen, ingen som stack ut med en extra tuff drillning eller något extra brutalt hugg men det blir ju lätt så när det finns extremt mycket fisk i vattnet och alla har samma form och i samma kondition vad det gäller fenor och form på fisken. Jag vet att det är odlad fisk vi fiskar på men personligen tycker jag att man kan minska kvantiteten med 20-25 procent och öka spannet mellan den största och minsta fisken, 50% kan väga mellan 2-2,5 kg 30% mellan 2,5-3,5 kg och 20% mellan 3,5-5kg. med denna mixen kommer vi att få betydligt mindre fisk men ett betydlig mer varierat fiske och ett fiske som är lättare att minnas.

Nu till betyget på fisket.

Mellan 60-70 st. bågar under dagen kan man inte klaga på, det är mer än godkänt.

Konditionen på fisken var i underkant. Fenorna var ok på dom flesta Ex. men konditionen var det lite si och så med däremot var det fin form på dom flesta fiskar som jag såg.

Minsta fisken för dagen låg på ca:0,6 kg och största låg på 4,7kg, denna båge landade Krischan.
Kul när han får stor fisk ;-)

Flugan för dagen var röd mask, men det verkade som om färgen röd var det viktigaste för fisken och inte vilken typ av fluga det var.

Vi tog överlägset mest fisk i srömsträckan jag skulle tro att det låg på 80% i strömmen och 20% i dammarna där det var jämnt fördelat mellan dammarna.

I övrigt så är detta den absolut finaste anläggningen vi har i denna delen av landet. Tänk om vi får lite grövre fisk i vattnet, då blir det prisvärt annars så är pengen lite väl stor för denna upplevelse som det ser ut idag.

Det man kommer i håg är en välskött anläggning och det är bra, men jag vill minnas lite mer av fisket.

Skitfiske på er alla

Inga kommentarer: