Vilka är vi?

Vi är ett gäng på ca: 5-10 glada amatörer som åker runt ganska mycket på olika put&take vatten företrädesvis i södra sverige. Vi tycker att det fiskecamperna är alldeles för dåliga på att uppdatera sina hemsidor om dom har någon, om dom har någon som dom uppdaterar så är det väldigt ofta hemsidan fungerar som en reklamplats med väldigt lite relevant information om fisket. Med denna bakgrunden vill vi på detta sättet försöka att förmedla våra erfarenheter av dom olika fiskecamperna som vi efterhand provar på.

Väl mött fiskevänner

söndag 8 november 2009

Strömmen 091108

Då var strömmen avklarad för detta året (för min del). Det var ju lite speciellt att åka upp till strömmen denna gången efter den intensiva debatten om etiskt fiske och om spoonfly'ns vara eller icke vara i strömmen. Fisket började bra på morgonen det var en hel del som drog på fisk på dom första kasten. Att det fanns mycket fisk i strömmen märkte vi ganska snabbt i dag och det var mycket roligt. Det visade sig lite senare att det verkade att finnas mycket småfisk i vattnet och med det menar jag 1-1,5kg, det togs till och med en liten stackare på 0,5kg. Det fanns även grov fisk i dag jag tror att vi tog 6st över 4kg vilket är klart godkänt och en hel del mellan 2-3kg. Det var övervägande god kvalitet på fisken idag relativt hela fenor och fisk i god kondition. Kvaliteten på fisken varierade men får ändå godkänt. Det som är lite anmärkningsvärt är att fenorna på den grova fisken var av genomgående god kvalitet men på den mindre fisken så fenorna ganska ofta härjade ut. Själv så fick jag en riktigt fin båge på 4,5kg med riktigt fina fenor och i bra kondition, den bästa fisken jag har fått i strömmen (lite typiskt hehe) Jag tycker att vi ska vara nöjda med fisket och kvaliteten på fiskarna i dag, en klar kvalitetshöjning på det området KUL:-)
Vi uppskattade att vi hade ett 50-tal fiskar på krokarna i dag och ett tjugotal fick åka med och frysa hemma.

Nu till "spoonfly" debatten
Vid lunchtid kom Peter upp i sällskap med sin vovve, det uppskattades mycket att Peter kom upp och hälsade på oss i dag. Vi hade ett konstruktivt samtal angående "spoonfly och dess vara eller ick vara i strömmen. Detta samtal blev oväntat kort och det visade sig att Peter tycker att det är helt OK med spoonfly eller nailfly (mindre variant) bara det är någon form av svans på den (se bilder) och så var det problemet löst. Peter sa också att det är kunderna som avgör detta och inte Peter, det sitter numer en skylt uppe på vindskyddet som säger vilka regler som gäller och det är bra även om den lämnar lite fritt tolkningsutrymme, vi hoppas att den även kommer att finnas på tyska och engelska så inga missförstånd förekommer där. Vi talade även lite om kvaliteten på fisken där Peter hoppas och tror på en förbättring framöver.

Avslutningsvis:

Peter och Håkan har fått mycket kritik från vårt gäng den senaste tiden (framförallt av mig). Jag tycker fortfarande att denna kritiken har varit befogad och jag står för detta och det vet jag att stora delar av vårt gäng också gör. Men om vi ger dålig kritik så ska vi även ge bra när det förtjänas, och det gjorde det i dag. Jag tycker att vi ska var nöjda med fiskedagen i strömmen det kan forfarande bli bättre men detta var verkligen ett jättesteg i rätt riktning. Slutbetyg på fisket blir en 6,5:a i betyg klart godkänt.

skitfiske på er alla

Inga kommentarer: