Vilka är vi?

Vi är ett gäng på ca: 5-10 glada amatörer som åker runt ganska mycket på olika put&take vatten företrädesvis i södra sverige. Vi tycker att det fiskecamperna är alldeles för dåliga på att uppdatera sina hemsidor om dom har någon, om dom har någon som dom uppdaterar så är det väldigt ofta hemsidan fungerar som en reklamplats med väldigt lite relevant information om fisket. Med denna bakgrunden vill vi på detta sättet försöka att förmedla våra erfarenheter av dom olika fiskecamperna som vi efterhand provar på.

Väl mött fiskevänner

tisdag 27 oktober 2009

Lite mail att läsa

Efter Håkan's ( Harasjömåla) enligt mig otroligt omotiverade inlägg angående Spoonfly's vara eller icke vara så ska ni nu få ta del av vad vi har sagt till varandra genom mail. Jag hade förväntat mig ett ytterligare svar från Håkan men det har inte kommit något sådant, Man insåg kanske att argumentetn inte var hållbara och att allt snack om etik och tradionellt material blev lite väl snårigt att reda ut.

efter Håkan's första inlägg på "Harasjömålas hemsida" som såg ut så här.

Är detta en fluga???? (Bild på en spoonfly)

Enligt vår mening så är det inte en fluga som ses på bilden.
Alltså tillåter vi inte flugfiske med dylika flugor. Konservativa?
Ja!

En av våra kära stammisar blev rekommenderad denna fluga för
harasjömåla och kom till oss och frågade. Vi säger blankt nej till
alla mellanting. Ser mer ut som en mormyshka eller hur?

Det finns idag flugor med jiggkropp och även spinnarsked, samt alla
avarter typ den på bilden. Vi tycker inte att det är flugfiske. Då
kan man lika gärna spinnfiska.

Nej, flugfiske hos oss sker med traditionellt bundna flugor av olika
flugbindningsmaterial. Alltså, inga propellrar, skedar, jiggar eller
"epoxy-drag".

Sen kan man ju föra en diskussion runt vad som är traditionella flugor
och dess egentliga syfte att imitera något. Vi tillåter det mesta
men någonstans måste man dra en gräns. Bara för att man kan kasta ett
bete med ett flugspö innebär inte att det nödvändigtvis är flugfiske,
eller hur? man kan ju kasta med cigarettfimpar, öronproppar, korkbitar
mm, men det är inte heller något vi tillåter eller tycker är etiskt
flugfiske.

Därför, alla kära gäster, ni får gärna fiska med dylika föremål någon-
annanstans men inte här. Så när ni besöker oss lämna alla dylika
föremål hemma så slipper både ni och vi otrevligheter.

Nu till något trevligare. Fiskkvalitén i Flugströmmen och storfisk-
sjöarna har blivit mycket bättre. Vi har ju haft större problem än
vanligt med att hålla fin fisk.Detta pga flera orsaker, mest har
det varit skador som fisken fått i transporten hit som ställt till
det för oss. Men nu har vi fått fatt i ett lass riktigt fin fisk
som vi börjat sätta ut denna veckan. Så jag tror att vi ska klara
resten av säsongen med bravur.

Tightlines!

Håkan

Publicerad: 22.10.2009

Jag mailade genom deras hemsida så jag kan tyvärr inte citera ordagrant men ungefär så här skrev jag.

Hej Håkan! Efter att läst ditt inlägg på er hemsida så undrar jag hur ni tänker. Man får inte använda spoonfly i strömmen och detta motiverar ni med ETIK. Ni ska inte ens nämna ordet etik i detta sammanhanget. Jag anser att det är djurplågeri att sätta i sådana vrak till fisk som ni gör, och sedan låta era kunder betala dyra pengar för detta. Att ni sedan skyller på fiskleverantören gör det hela ännu värre. Om ni ska begränsa utformningen på flugor som får användas i ert dike så gör ni det till en ohållbar situation för er. Jag förstår inte heller varför ni inte har en gästbok på er hemsida där kunderna (VILKET VI FAKTISKT ÄR) kan säga vad man tycker och tänker, bara detta är otroligt dåligt. Vi är era kunder ni bör nog tänka på det emellanåt.

Svar från Håkan.

Hej Staffan!

Tack för din åsikt. Jag rörde visst upp en hel del känslor med mitt lilla inlägg. Inte bara dina. Du har helt rätt när det gäller etiken angående fisken. I år har det varit bedrövligt många gånger. Vi sticker inte under stol med det. Har varit öppna med det hela tiden. Tyvärr beror inte den delen helt på oss, utan också på den som har odlat fisken. Jag menar, ni skäller på oss och vi på leverantören. Huvuddelen av storfisken i år har vi nämligen fått köpa.

Oavsett, så siktar vi hela tiden högt, även med etiken när det gäller fisken. I år har vi inte levt upp till de förväntningarna vissa perioder. Däremot vågar jag påstå att den fisk vi har just nu och resten av säsongen är helt godkänd, precis som jag också skrev i det lilla inlägget.

Nu till flugan. Oberoende av fiskkvalitén så förstår jag inte varför vi inte får tycka till om vad en fluga är eller inte? Tycker verkligen du att det är en fluga? Är allt som man kan kasta med en fluglina berättigat som flugfiske? Var drar man gränsen?

Det är lite detta som var meningen med mitt lilla provocerande inlägg? Vad tycker folk?

Vi tycker definitivt inte att "spoon-fly" är en fluga, liksom inte jiggflugor, spinnar-flugor eller pelletsimitationer heller är det. Det är vår subjektiva åsikt, men naturligtvis vill vi höra vad våra kunder tycker.

Du har helt rätt i att vi skulle haft en gästbok eller liknande som ni kunde skriva I. Tyvärr tillåter inte den portal vi använder på webben det i nuläget, men vi har faktiskt fört diskussion med leverantören om den möjligheten ett par gånger. Vi får väl se om det går att få till såsmåningom. Men det finns ju inget som hindrar dig och alla andra att maila oss, så som du gjorde. Vi är definitivt intresserade av vad våra kunder Tycker och vi kan även ta kritik när den är befogad.

Men tills vi är överbevisade om att liknande flugor är helt berättigade så klassar inte Vi det som flugor, utan vill man fiska med tex en spoon-fly så får man nog göra det i våra spinnsjöar och inte i flugfiskesjöarna.

Men tack för att du uttryckte din åsikt. Du får hemskt gärna svara mig och berätta hur du ser på saken? Motivera och förklara varför du tycker spoonfly är en fluga?

Mvh Håkan/Harasjömåla Fiskecamp


Efter detta svarade jag honom följande:


Hej Håkan! Jag får acceptera om ni inte tycker att spoonfly är en fluga, MEN jag ska ge min syn på saken. När du börjar prata om tradioniella flugor så måste du förklara dig närmare för det är en mycket subjektiv fråga. Om nu spoonfly inte bedöms som en fluga av er så måste ni ge era kunder (vilket vi faktiskt är) en lista på vad ni tillåter i strömmen. Epoxy ÄR inte ett nytt material när det gäller flugbindning, nej det har funnits länge och tillåts i alla flugvatten jag har varit i. Spoonfly är en fluga från USa liksom streamern, det blev många upprörda röster när den kom till europa må du tro fast då var "put & take" vatten inte så vanliga som dom är i dag. Vad sitter som oftast på tafsen i strömmen i dag? Jo en streamer. Vad är då en streamer???

Åter till dom tillåtna eller icke tillåtna flugorna i strömmen.

Den absolut effektivaste flugan i strömmen är masken gärna då förtyngd, (så den kommer ner i djuphålorna) Är detta ok??

Balsamgetingen en fantastisk bra torrfluga. Är det ok?? (knappast traditionellt bunden)

Boobies med frigolit. Är det ok?? (mycket syntet i den)

Proppellerflugan uppfanns väl mer eller mindre i strömmen. Inte ok??

Popper som oftast görs på öronproppar. Är det ok??

Den Tjeckiska nymfen som har en plastrygg. Är det ok?? Plast!!!!!!

Landinsekter med flytkropp och syntetvingar är det ok?? (men det blir ju en torrfluga)

Puppor med en släpande krok (2 krokar). Är det ok??

Som du ser kan listan göras lång med flugor som bör anses som förbjudna i strömmen om du inte har bättre argument att komma med än att spoonfly är oetisk och inte är bunden på traditionellt vis. Flugfisket utvecklas hela tiden det är bara att titta på materialutvecklingen på spö, linor, rullar och krokar, tycker man inte om detta så är det en sak, men man bör nog acceptera det om man ska överleva i branschen. Om dina argument mot spoonfly ska vara hållbara så är mitt förslag följande. Gör flugströmmen till ett lyxfiske och inte ett B-fiske som det tyvärr har blivit tack vare fiskkvaliteten och faciliteterna uppe vid strömmen. Med lyxfiske menar jag, öppet 4 dagar i veckan och fiske endast tillåtet med torrfluga min.vikt på fisken 3kg och i toppkondition. Då som först vet kunderna vad som gäller både för er och för dom. Jag bifogar även ett par länkar som jag verkligen vill att du tittar på.



http://www.fiskeflugor.se/?artnr=009027

(får man använda dessa i stömmen???

http://www.tradera.com/Killer-for-fisk-30st-auktion_100735609

(Detta tycker jag man ska se upp med)

http://lillaregnbagslandet.blogspot.com/

(En riktigt bra sida som ni bör gå in o kolla på då och då)

Mvh

Staffan


Håkan's svar.


Hej igen Staffan!

Du har naturligtvis rätt när det du menar att man kan föra en diskussion om vad som är en traditionell fluga. Jag påpekar även det i mitt första inlägg. Är fullt medveten om alla varianter och det är inte epoxy eller något annat material som är problemet. Vi tillåter det allra mesta, men när en fluga ska likna ett drag??????

Varför gör man en fluga som ska imitera ett drag? Ni får gärna använda boobies och allt det andra du nämner, men för oss går gränsen vid flugor som ska imitera spinnare eller drag eller fiskpellets. Det är väl de förbehållen vi har.

Det är inte bara du som har reagerat på inlägget om spoon-fly. Även andra har reagerat och de flesta har hållit med mig.

Jag ser mig inte som en bakåtsträvare. Man måste hänga med i utvecklingen. Men jag kan inte tycka det är ok att en fluga imiterar ett drag eller en spinnare. Där går gränsen för oss. Inte för att vi missunnar någon något utan för att det liksom totalt strider mot ens uppfattning om vad flugfiske är.

Så tillvidare förbehåller vi oss rätten att bestämma att spoonfly inte är välkommen i våra flugfiskevatten, eftersom vi inte klassar den som fluga. Vill ni använda den i spinnsjöarna så tänker vi väl inte hindra er. Där passar den bättre.

Jag förstår att du har fiskat rätt mycket hos oss och känner till området rätt väl. Därför tycker jag det är synd att du efter ett misslyckat fiske sudlar ner oss så totalt. Du borde veta hur svårt det är att ligga på topp hela tiden och att vi hela tiden strävar efter så bra fisk som möjligt. Precis som vi alltid har gjort. Vi har haft dippar och problem förr med fisken och ibland har vi lyckats väldigt bra. Det flukturerar även under en säsong. Vi fick tre lass fisk från vår leverantör som var undermålig här under augusti -september. Vi fick kassera alltihop efter som fisken fått transportskador, vilket medförde svamp och fenröta. Tyvärr han vi ju börja sätta ut av fisken innan det upptäcktes. Kontentan blev att vi fick kassera över 600 kg fisk. Problemet är tillrättat nu och vi har ok fisk i strömmen.

Däremot upplever vi inte heller ditt förslag om lyxfiske som något som majoriteten vill ha. Det skulle utesluta oerhört många fiskare och fiskedagar samt bli enormt dyrt. Strömmen behöver vara öppen 7 dagar i veckan för att klara av elkostnaden samt efterfrågan.

Tack för dina synpunkter och så möts vi förhoppningsvis längs vägen....

Håkan


Och så här har jag svarat.


Hej Håkan! Jag tror att denna debatten kan hålla på hur länge som helst, så därför ska jag fatta mig kort. Vad tror du att ett drag ska immitera??????? Jag har aldrig sett ett drag kommaa simmande i vattnet någon gång än mindre har jag fått något drag på min fluga eller drag. Jag tror faktiskt att draget ska immitera en liten betesfisk. Rätta mig om jag har fel. Att du sedan tycker att jag är orättvis i min bedömning av er kvalite på fisk oh faciliteter runt omkring är lite förvånande. Jag arbetar själv dagligen med kunder och service och om vi får kritik så försöker vi bemöta den på ett konstruktivt sätt. Det kan jag inte tycka att du gör i detta fallet. Om du vill så får du gärna komma upp till strömmen och ta ett samtal runt både flugor och fiskkvalite' den 8 nov då vi är ett gäng som ska upp tills strömmen och ge det ett sista försök (för min del) om inte det sker en avsevärd förbättring.

(tittade du på länkarna?)

Mvh

Staffan


Inga kommentarer: